| W module SIŁY I ODDZIAŁYWANIA jest przekazywana idea, że wszystkie otaczające nas obiekty podlegają działaniu sił. Na tym etapie uczniowie mogą już wiedzieć, że, działając siłą, np. poprzez pchanie lub ciągnięcie, można wprawić ciało w ruch. Omówione w module trzy zasady dynamiki Newtona pomogą uczniom zrozumieć siły i oddziaływania, a zaproponowane działania badawcze rozwiną zdobytą przez nich wiedzę. Moduł ten daje uczniom możliwość nauki z wykorzystaniem różnych metod badawczych: zadawania pytań, badania i doświadczania. Dzięki temu uzyskują oni pogłębioną znajomość sił i oddziaływań, które wpływają na ruch ciał. W module jest dostępnych pięć serii działań badawczych. W trakcie ich realizacji uczniowie poznają koncepcję równowagi i braku równowagi sił, rozważając takie pojęcia jak: grawitacja, magnetyzm, tarcie, masa i odległość. Uczniowie będą angażować się w różnorodne badania i praktyczne, inżynierskie przedsięwzięcia, dzięki którym dowiedzą się, jak koncepcje naukowe znajdują swoje odzwierciedlenie w zjawiskach spotykanych w prawdziwym życiu. | | | Wyposażenie zestawu w substancje i przybory do doświadczeń oraz wykorzystanie dostępnych w nim zasobów interaktywnych, pozwoli Nauczycielowi zarówno w ramach lekcji fizyki jak i chemii w kl. 7-8 szkoły podstawowej zrealizować w formie eksperymentów uczniowskich zagadnienia nowej podstawy programowej, a w szczególności treści nauczania takie jak: | | | Wymagania przekrojowe (pojęcia: obserwacja, pomiar, doświadczenie; zachowanie zasad bezpieczeństwa; wyodrębnianie informacji kluczowych z tekstów, tabel, diagramów, wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych; wykonywanie obliczeń i zapis wyników zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących; przeliczanie wielokrotności i podwielokrotności (mikro-, mili-, centy-, hekto-, kilo-, mega-); Ruch i siły ( względność ruchu; pojęcie drogi, toru, przyspieszenia, przyspieszenia grawitacyjnego; jednostki: czasu, odległości, prędkości, siły; przeliczanie jednostek; ruch prostoliniowy jednostajnie przyspieszony i jednostajnie opóźniony; siły: ciężkości, nacisku, sprężystości, oporów ruchu; I,II i III zasada dynamiki; oddziaływanie wzajemnie ciał; bezwładność ciał; siła jako działanie skierowane (wektor), wartość, kierunek i zwrot wektora siły) Właściwości materii (pojęcie masy i gęstości oraz ich jednostek w różnych stanach skupienia; związek gęstości z masą i objętością; prawo Archimedesa) Elektryczność (sposoby elektryzowania ciał; zjawiska oparte na przemieszczaniu elektronów; oddziaływaniu ładunków jednoimiennych i różnoimiennych) Magnetyzm
| |

| | | | Moduł SIŁY I ODDZIAŁYWANIA wyposażony jest w wystarczającą ilość potrzebnych dla całej klasy substancji i przyborów pozwalających na wielokrotne wykonywanie bezpiecznych doświadczeń i eksperymentów w zespołach uczniowskich (w klasie do 30 uczniów) Zawiera także szczegółowe opisy doświadczeń pozwalające na przeprowadzenie z uczniami 18 sesji badawczych (czas trwania jednej sesji: od 30 do 60 minut) | | | „Planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć” (z Rozporządzenia MEN z dnia 29.05.2018 roku w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli) Zachęcamy do do systematycznego korzystania z narzędzi multimedialnych i informatycznych, zwłaszcza w odniesieniu do obowiązującego od 01.09.2018 nowego systemu oceny pracy nauczycieli szkoły. Integralną część modułu STRUKTURA I WŁAŚCIWOŚCI MATERII stanowi multimedialna baza wiedzy zawierająca materiały cyfrowe dla uczniów i nauczyciela: - atrakcyjne symulacje przedstawiające zjawiska,
- multimedialne podręczniki ucznia w przystępny sposób tłumaczące analizowane podczas eksperymentów zjawiska,
- multimedialne karty pracy i obserwacji do eksperymentów,
- ćwiczenia interaktywne,
- multimedialne testy sprawdzające zdobytą wiedzę,
- scenariusze lekcji ze szczegółowo opisanymi eksperymentami i projektami edukacyjnymi, w których nauczyciele znajdą m.in.:
- informacje jak się przygotować; - informacje jak wprowadzić uczniów w zagadnienia; - opis materiałów potrzebnych do sesji (zarówno multimedia, jak i podręczniki oraz materiały z zestawu); - szczegóły dotyczące tego, jak powinien wyglądać przebieg sesji (wraz z podpowiedziami dodatkowych działań dla uczniów z trudnościami); - pracę domową dla uczniów. Materiał interaktywny zawierający około 100 ekranów multimedialnych świetnie nadaje się zarówno do pracy grupowej na tablicach interaktywnych, jak i indywidualnej na tabletach, smartfonach lub komputerach (systemy Windows, Android, iOS). Przykładowa symulacja: https://www.mauthor.com/present/5212796292431872 Przykładowy scenariusz dla nauczyciela: http://www.labolab.pl/assets/files/Sily_i_oddzialywania_przykladowy_scenariusz_dla_nauczyciela_PL.pdf Przykładowa karta obserwacji (6-częściowa) dla uczniów: https://www.mauthor.com/present/5855648072597504 Moduł SIŁY I ODDZIAŁYWANIA zawiera pomoce do eksperymentów znajdujące się na liście pomocy wyposażenia pracowni przyrodniczych rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej 
| |
| | WYKAZ ZAWARTOŚCI ZESTAWU : | | | | | l.p. | nazwa | ilość | | | | | 1 | przewodnik metodyczny dla nauczyciela w wersji drukowanej i cyfrowej | 1 | | | | | 2 | scenariusze lekcji ze szczegółowo opisanymi eksperymentami i projektami edukacyjnymi | 1 | | | | | 3 | drukowane materiały dla uczniów o zróżnicowanym poziomie | 1 | | | | | 4 | dostęp do materiałów cyfrowych (atrakcyjne symulacje, ćwiczenia, testy, podręczniki multimedialne) dla uczniów i nauczyciela | licencja szkolna, bezterminowa | | | | | 5 | waga elektroniczna, zakres 2kg | 2 | | | | | 6 | sprężyna "slinky" - krocząca | 10 | | | | | 7 | siłomierz (dynamometr) 250 g, którego konstrukcja pozwala na zważenie zawieszonego obiektu, oraz zmierzenie siły nacisku lub naciągu. Urządzenia kalibrowane w gramach i Newtonach | 8 | | | | | 8 | model samochodu | 8 | | | | | 9 | stoper | 12 | | | | | 10 | poziomica, | 8 | | | | | 11 | drewniane punkty podparcia | 15 | | | | | 12 | równoważnia | 8 | | | | | 13 | opiłki żelaza (waga 625g) | 1 | | | | | 14 | szalka Petriego z pokrywką | 10 | | | | | 15 | pary magnesów z oznaczonymi biegunami | 16 | | | | | 16 | magnesy pierścieniowe | 16 | | | | | 17 | podkładki płaskie, ocynkowane, duże | 16 | | | | | 18 | podkładki płaskie, stalowe, małe | 220 | | | | | 19 | elementy konstrukcyjne K'NEX - drążki o dł. 13 cm | 24 | | | | | 20 | kule styropianowe małe | 24 | | | | | 21 | kule styropianowe duże | 8 | | | | | 22 | małe, drewniane szpulki | 10 | | | | | 23 | papier ścierny, drobnoziarnisty (arkusz ) | 5 | | | | | 24 | zielony filc (arkusz) | 5 | | | | | 25 | folia bąbelkowa (arkusz) | 12 | | | | | 26 | taśma miernicza (dł. 150 cm) | 8 | | | | | 27 | odważniki plastikowe (krążki) | 8 | | | | | 28 | cienki, mocny sznurek (dł. 60 m) | 1 | | | | | 29 | strunowe woreczki foliowe (duże) | 25 | | | | | 27 | ścienna plansza dydaktyczna "Metoda badawcza" | 1 | | | | | 28 | duża, wytrzymała skrzynia (tworzywo sztuczne, 50x60x30 cm) | 1 | | |
|