| Pracując z modułem ENERGIA. TO DZIAŁA ! uczniowie poznają różne rodzaje energii i zachodzące pomiędzy nimi przemiany. Analizują, w jaki sposób energia jest dostarczana do ich organizmów oraz rozpoznają jej źródła w otaczającym ich świecie. Identyfikują i porównują dwa rodzaje energii mechanicznej: kinetyczną i potencjalną. W oparciu o doświadczenia z budowanymi przez siebie obwodami elektrycznymi, uczniowie poznają koncepcję transportu i przemian energii. Analizują energię, jaką wytwarzają ich ciała, energię potencjalną i kinetyczną, ruch fal oraz alternatywne formy energii. Zajmują się również ruchem falowym jako sposobem przenoszenia energii i informacji. Ponadto poznają pojęcia odnawialnych i nieodnawialnych zasobów energii, a także analizują wady i zalety alternatywnych źródeł energii. Tworzą modele turbin wiatrowych i kół wodnych oraz omawiają ich funkcje.
Na koniec uczniowie wykorzystują zdobytą wiedzę w praktyce, projektując własny eksperyment, odpowiadający na konkretne pytanie na temat energii | | | Wyposażenie zestawu w substancje i przybory do doświadczeń oraz wykorzystanie dostępnych w nim zasobów interaktywnych, pozwoli Nauczycielowi zarówno w ramach lekcji fizyki jak i chemii w kl. 7-8 szkoły podstawowej zrealizować w formie eksperymentów uczniowskich zagadnienia nowej podstawy programowej, a w szczególności treści nauczania takie jak: | | | Wymagania przekrojowe (pojęcia: obserwacja, pomiar, doświadczenie; zachowanie zasad bezpieczeństwa; wyodrębnianie informacji kluczowych z tekstów, tabel, diagramów, wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych) Ruch i siły ( względność ruchu; pojęcie drogi, toru, przyspieszenia, przyspieszenia grawitacyjnego; jednostki: czasu, odległości, prędkości, siły; przeliczanie jednostek; ruch prostoliniowy jednostajnie przyspieszony i jednostajnie opóźniony; siły: ciężkości, nacisku, sprężystości, oporów ruchu; I,II i III zasada dynamiki; oddziaływanie wzajemnie ciał; bezwładność ciał; siła jako działanie skierowane (wektor), wartość, kierunek i zwrot wektora siły) Energia (jednostki i pojęcia: pracy mechanicznej, mocy, energii kinetycznej, potencjalnej grawitacji i potencjalnej sprężystości; zasada zachowania energii w opisie zjawisk oraz zasada zachowania energii mechanicznej w obliczeniach) Zjawiska cieplne (temperatura i przeliczanie skali Celsjusza, Kelwina, Fahrenheita; energia cieplna; związek między temperaturą a średnią energią kinetyczną (ruchu chaotycznego) cząsteczek; Elektryczność (przepływ prądu w obwodach jako ruch elektronów swobodnych albo jonów w przewodnikach; formy energii; źródła energii elektrycznej i odbiorniki)
Ruch drgający i fale (prędkości rozchodzenia się fali; rozchodzenie się fali mechanicznej jako proces przekazywania energii bez przenoszenia materii; pojęcia i jednostki: amplitudy, okresu, częstotliwości i długości fali; powstawania i rozchodzenia się fal dźwiękowych w powietrzu; źródła dźwięku; związek między wysokością dźwięku a częstotliwością fali oraz związek między natężeniem dźwięku (głośnością) a energią fali i amplitudą fali)
| |
| 
| | | „Planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć” (z Rozporządzenia MEN z dnia 29.05.2018 roku w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli) | | | Zachęcamy do do systematycznego korzystania z narzędzi multimedialnych i informatycznych, zwłaszcza w odniesieniu do obowiązującego od 01.09.2018 nowego systemu oceny pracy nauczycieli szkoły. Integralną część modułu STRUKTURA I WŁAŚCIWOŚCI MATERII stanowi multimedialna baza wiedzy zawierająca materiały cyfrowe dla uczniów i nauczyciela: - atrakcyjne symulacje przedstawiające zjawiska,
- multimedialne podręczniki ucznia w przystępny sposób tłumaczące analizowane podczas eksperymentów zjawiska,
- multimedialne karty pracy i obserwacji do eksperymentów,
- ćwiczenia interaktywne,
- multimedialne testy sprawdzające zdobytą wiedzę,
- scenariusze lekcji ze szczegółowo opisanymi eksperymentami i projektami edukacyjnymi, w których nauczyciele znajdą m.in.:
- informacje jak się przygotować; - informacje jak wprowadzić uczniów w zagadnienia; - opis materiałów potrzebnych do sesji (zarówno multimedia, jak i podręczniki oraz materiały z zestawu); - szczegóły dotyczące tego, jak powinien wyglądać przebieg sesji (wraz z podpowiedziami dodatkowych działań dla uczniów z trudnościami); - pracę domową dla uczniów. Materiał interaktywny zawierający około 100 ekranów multimedialnych świetnie nadaje się zarówno do pracy grupowej na tablicach interaktywnych, jak i indywidualnej na tabletach, smartfonach lub komputerach (systemy Windows, Android, iOS). - Przykładowe symulacje:
- Podręcznik ucznia (str.1-6): WWW >>>>>>>>>
- Przykładowa interaktywna karta pracy: WWW >>>>>>>>>
- Przykładowa interaktywna karta obserwacji (4-częściowa) dla uczniów: WWW >>>>>>>>>
- Przykładowy temat dyskusji z uczniami: WWW >>>>>>>>>
| |

| | Moduł ENERGIA. TO DZIAŁA ! zawiera pomoce do eksperymentów znajdujące się na liście pomocy wyposażenia pracowni przyrodniczych rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. | | | | | l.p. | nazwa | ilość | | | | | 1 | - przewodnik metodyczny dla nauczyciela w wersji drukowanej i cyfrowej | 1 | | | | | 2 | - scenariusze lekcji ze szczegółowo opisanymi eksperymentami i projektami edukacyjnymi | 1 | | | | | 3 | - drukowane materiały dla uczniów o zróżnicowanym poziomie | 1 | | | | | 4 | - dostęp do materiałów cyfrowych (atrakcyjne symulacje, ćwiczenia, testy, podręczniki multimedialne) dla uczniów i nauczyciela | licencja szkolna, bezterminowa | | | | | 5 | - elektroskop | 1 | | | | | 6 | - zestaw przewodników i izolatorów | 1 | | | | | 7 | - miernik uniwersalny | 2 | | | | | 8 | - pałeczki do elektryzowania | 2 | | | | | 9 | - piłeczki pingpongowe | 16 | | | | | 10 | - baterie alkaliczne R20 | 36 | | | | | 11 | - uchwyt na baterie R20 | 45 | | | | | 12 | - brzęczek elektryczny | 5 | | | | | 13 | - silniczek elektryczny | 5 | | | | | 14 | - mini żarówka 2V 0,06A | 20 | | | | | 15 | - oprawka mini żarówki | 30 | | | | | 16 | - przewód na rolce (dł. 30m) | 1 | | | | | 17 | - cążki do cięcia przewodów i zdejmowania izolacji | 1 | | | | | 18 | - termometr zanurzeniowy z podwójną skalą, stopniami Celsjusza i Fahrenheita ( zakres: od -10 do 110 stopni C) | 30 | | | | | 19 | - ogniwo słoneczne (10 x7 cm) | 5 | | | | | 20 | - pręty drewniane (0,6x30 cm) | 10 | | | | | 21 | - szklane kulki | 40 | | | | | 22 | - biały karton konstrukcyjny | 50 | | | | | 23 | - humus ogrodowy (poj. 1,6 L) | 1 | | | | | 24 | - pipety skalowane (poj. 3 ml) | 8 | | | | | 25 | - linijka (dł. 30 cm) | 16 | | | | | 26 | - cienki, mocny sznurek (dł. 60 m) | 1 | | | | | 27 | - kolorowe słomki do napojów | 100 | | | | | 28 | - przeźroczyste słomki do napojów | 150 | | | | | 29 | - pojemnik (poj. 5,5 L) | 8 | | | | | 30 | - rolki taśmy klejącej | 8 | | | | | 31 | - łyżeczki plastikowe | 50 | | | | | 32 | - pokrywka (poj. 0,4 L) | 10 | | | | | 33 | - kubek plastikowy (poj. 250 ml) | 32 | | | | | 34 | - kubek styropianowy (poj. 230 ml) | 25 | | | | | 35 | - pojemnik plastikowy (poj. 30 ml) | 60 | | | | | 36 | - ścienna plansza dydaktyczna "Metoda badawcza" | 1 | | | | | 37 | - duża, wytrzymała skrzynia (tworzywo sztuczne, 50x60x30 cm) | 1 | | |
|