|
W module SIŁY I ODDZIAŁYWANIA jest przekazywana idea, że wszystkie otaczające nas obiekty podlegają działaniu sił. Na tym etapie uczniowie mogą już wiedzieć, że, działając siłą, np. poprzez pchanie lub ciągnięcie, można wprawić ciało w ruch. Omówione w module trzy zasady dynamiki Newtona pomogą uczniom zrozumieć siły i oddziaływania, a zaproponowane działania badawcze rozwiną zdobytą przez nich wiedzę.
Moduł ten daje uczniom możliwość nauki z wykorzystaniem różnych metod badawczych: zadawania pytań, badania i doświadczania. Dzięki temu uzyskują oni pogłębioną znajomość sił i oddziaływań, które wpływają na ruch ciał. W module jest dostępnych pięć serii działań badawczych. W trakcie ich realizacji uczniowie poznają koncepcję równowagi i braku równowagi sił, rozważając takie pojęcia jak: grawitacja, magnetyzm, tarcie, masa i odległość. Uczniowie będą angażować się w różnorodne badania i praktyczne, inżynierskie przedsięwzięcia, dzięki którym dowiedzą się, jak koncepcje naukowe znajdują swoje odzwierciedlenie w zjawiskach spotykanych w prawdziwym życiu.
|
|
|
Wyposażenie zestawu w substancje i przybory do doświadczeń oraz wykorzystanie dostępnych w nim zasobów interaktywnych, pozwoli Nauczycielowi zarówno w ramach lekcji fizyki jak i chemii w kl. 7-8 szkoły podstawowej zrealizować w formie eksperymentów uczniowskich zagadnienia nowej podstawy programowej, a w szczególności treści nauczania takie jak: |
|
|
-
Wymagania przekrojowe (pojęcia: obserwacja, pomiar, doświadczenie; zachowanie zasad bezpieczeństwa; wyodrębnianie informacji kluczowych z tekstów, tabel, diagramów, wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych; wykonywanie obliczeń i zapis wyników zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących; przeliczanie wielokrotności i podwielokrotności (mikro-, mili-, centy-, hekto-, kilo-, mega-);
-
Ruch i siły ( względność ruchu; pojęcie drogi, toru, przyspieszenia, przyspieszenia grawitacyjnego; jednostki: czasu, odległości, prędkości, siły; przeliczanie jednostek; ruch prostoliniowy jednostajnie przyspieszony i jednostajnie opóźniony; siły: ciężkości, nacisku, sprężystości, oporów ruchu; I,II i III zasada dynamiki; oddziaływanie wzajemnie ciał; bezwładność ciał; siła jako działanie skierowane (wektor), wartość, kierunek i zwrot wektora siły)
-
Właściwości materii (pojęcie masy i gęstości oraz ich jednostek w różnych stanach skupienia; związek gęstości z masą i objętością; prawo Archimedesa)
-
Elektryczność (sposoby elektryzowania ciał; zjawiska oparte na przemieszczaniu elektronów; oddziaływaniu ładunków jednoimiennych i różnoimiennych)
-
Magnetyzm
|
|
|
|
|
|
Moduł SIŁY I ODDZIAŁYWANIA wyposażony jest w wystarczającą ilość potrzebnych dla całej klasy substancji i przyborów pozwalających na wielokrotne wykonywanie bezpiecznych doświadczeń i eksperymentów w zespołach uczniowskich (w klasie do 30 uczniów)
Zawiera także szczegółowe opisy doświadczeń pozwalające na przeprowadzenie z uczniami 18 sesji badawczych
(czas trwania jednej sesji: od 30 do 60 minut)
|
|
|
„Planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć”
(z Rozporządzenia MEN z dnia 29.05.2018 roku w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli)
Zachęcamy do do systematycznego korzystania z narzędzi multimedialnych i informatycznych, zwłaszcza w odniesieniu do obowiązującego od 01.09.2018 nowego systemu oceny pracy nauczycieli szkoły.
Integralną część modułu STRUKTURA I WŁAŚCIWOŚCI MATERII stanowi multimedialna baza wiedzy zawierająca materiały cyfrowe dla uczniów i nauczyciela:
- atrakcyjne symulacje przedstawiające zjawiska,
- multimedialne podręczniki ucznia w przystępny sposób tłumaczące analizowane podczas eksperymentów zjawiska,
- multimedialne karty pracy i obserwacji do eksperymentów,
- ćwiczenia interaktywne,
- multimedialne testy sprawdzające zdobytą wiedzę,
- scenariusze lekcji ze szczegółowo opisanymi eksperymentami i projektami edukacyjnymi, w których nauczyciele znajdą m.in.:
- informacje jak się przygotować; - informacje jak wprowadzić uczniów w zagadnienia; - opis materiałów potrzebnych do sesji (zarówno multimedia, jak i podręczniki oraz materiały z zestawu); - szczegóły dotyczące tego, jak powinien wyglądać przebieg sesji (wraz z podpowiedziami dodatkowych działań dla uczniów z trudnościami); - pracę domową dla uczniów.
Materiał interaktywny zawierający około 100 ekranów multimedialnych świetnie nadaje się zarówno do pracy grupowej na tablicach interaktywnych, jak i indywidualnej na tabletach, smartfonach lub komputerach (systemy Windows, Android, iOS).
Przykładowa symulacja: https://www.mauthor.com/present/5212796292431872
Przykładowy scenariusz dla nauczyciela: http://www.labolab.pl/assets/files/Sily_i_oddzialywania_przykladowy_scenariusz_dla_nauczyciela_PL.pdf
Przykładowa karta obserwacji (6-częściowa) dla uczniów: https://www.mauthor.com/present/5855648072597504
Moduł SIŁY I ODDZIAŁYWANIA zawiera pomoce do eksperymentów znajdujące się na liście pomocy wyposażenia pracowni przyrodniczych rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
|
|
|
|
WYKAZ ZAWARTOŚCI ZESTAWU : |
|
|
|
|
l.p. |
nazwa |
ilość |
|
|
|
|
1 |
przewodnik metodyczny dla nauczyciela w wersji drukowanej i cyfrowej |
1 |
|
|
|
|
2 |
scenariusze lekcji ze szczegółowo opisanymi eksperymentami i projektami edukacyjnymi |
1 |
|
|
|
|
3 |
drukowane materiały dla uczniów o zróżnicowanym poziomie |
1 |
|
|
|
|
4 |
dostęp do materiałów cyfrowych (atrakcyjne symulacje, ćwiczenia, testy, podręczniki multimedialne) dla uczniów i nauczyciela |
licencja szkolna, bezterminowa |
|
|
|
|
5 |
waga elektroniczna, zakres 2kg |
2 |
|
|
|
|
6 |
sprężyna "slinky" - krocząca |
10 |
|
|
|
|
7 |
siłomierz (dynamometr) 250 g, którego konstrukcja pozwala na zważenie zawieszonego obiektu, oraz zmierzenie siły nacisku lub naciągu. Urządzenia kalibrowane w gramach i Newtonach |
8 |
|
|
|
|
8 |
model samochodu |
8 |
|
|
|
|
9 |
stoper |
12 |
|
|
|
|
10 |
poziomica, |
8 |
|
|
|
|
11 |
drewniane punkty podparcia |
15 |
|
|
|
|
12 |
równoważnia |
8 |
|
|
|
|
13 |
opiłki żelaza (waga 625g) |
1 |
|
|
|
|
14 |
szalka Petriego z pokrywką |
10 |
|
|
|
|
15 |
pary magnesów z oznaczonymi biegunami |
16 |
|
|
|
|
16 |
magnesy pierścieniowe |
16 |
|
|
|
|
17 |
podkładki płaskie, ocynkowane, duże |
16 |
|
|
|
|
18 |
podkładki płaskie, stalowe, małe |
220 |
|
|
|
|
19 |
elementy konstrukcyjne K'NEX - drążki o dł. 13 cm |
24 |
|
|
|
|
20 |
kule styropianowe małe |
24 |
|
|
|
|
21 |
kule styropianowe duże |
8 |
|
|
|
|
22 |
małe, drewniane szpulki |
10 |
|
|
|
|
23 |
papier ścierny, drobnoziarnisty (arkusz ) |
5 |
|
|
|
|
24 |
zielony filc (arkusz) |
5 |
|
|
|
|
25 |
folia bąbelkowa (arkusz) |
12 |
|
|
|
|
26 |
taśma miernicza (dł. 150 cm) |
8 |
|
|
|
|
27 |
odważniki plastikowe (krążki) |
8 |
|
|
|
|
28 |
cienki, mocny sznurek (dł. 60 m) |
1 |
|
|
|
|
29 |
strunowe woreczki foliowe (duże) |
25 |
|
|
|
|
27 |
ścienna plansza dydaktyczna "Metoda badawcza" |
1 |
|
|
|
|
28 |
duża, wytrzymała skrzynia (tworzywo sztuczne, 50x60x30 cm) |
1 |
|
|
|