|
Pracując z modułem ENERGIA. TO DZIAŁA ! uczniowie poznają różne rodzaje energii i zachodzące pomiędzy nimi przemiany. Analizują, w jaki sposób energia jest dostarczana do ich organizmów oraz rozpoznają jej źródła w otaczającym ich świecie. Identyfikują i porównują dwa rodzaje energii mechanicznej: kinetyczną i potencjalną. W oparciu o doświadczenia z budowanymi przez siebie obwodami elektrycznymi, uczniowie poznają koncepcję transportu i przemian energii.
Analizują energię, jaką wytwarzają ich ciała, energię potencjalną i kinetyczną, ruch fal oraz alternatywne formy energii. Zajmują się również ruchem falowym jako sposobem przenoszenia energii i informacji.
Ponadto poznają pojęcia odnawialnych i nieodnawialnych zasobów energii, a także analizują wady i zalety alternatywnych źródeł energii. Tworzą modele turbin wiatrowych i kół wodnych oraz omawiają ich funkcje.
Na koniec uczniowie wykorzystują zdobytą wiedzę w praktyce, projektując własny eksperyment, odpowiadający na konkretne pytanie na temat energii |
|
|
Wyposażenie zestawu w substancje i przybory do doświadczeń oraz wykorzystanie dostępnych w nim zasobów interaktywnych, pozwoli Nauczycielowi zarówno w ramach lekcji fizyki jak i chemii w kl. 7-8 szkoły podstawowej zrealizować w formie eksperymentów uczniowskich zagadnienia nowej podstawy programowej, a w szczególności treści nauczania takie jak: |
|
|
-
Wymagania przekrojowe (pojęcia: obserwacja, pomiar, doświadczenie; zachowanie zasad bezpieczeństwa; wyodrębnianie informacji kluczowych z tekstów, tabel, diagramów, wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych)
-
Ruch i siły ( względność ruchu; pojęcie drogi, toru, przyspieszenia, przyspieszenia grawitacyjnego; jednostki: czasu, odległości, prędkości, siły; przeliczanie jednostek; ruch prostoliniowy jednostajnie przyspieszony i jednostajnie opóźniony; siły: ciężkości, nacisku, sprężystości, oporów ruchu; I,II i III zasada dynamiki; oddziaływanie wzajemnie ciał; bezwładność ciał; siła jako działanie skierowane (wektor), wartość, kierunek i zwrot wektora siły)
-
Energia (jednostki i pojęcia: pracy mechanicznej, mocy, energii kinetycznej, potencjalnej grawitacji i potencjalnej sprężystości; zasada zachowania energii w opisie zjawisk oraz zasada zachowania energii mechanicznej w obliczeniach)
-
Zjawiska cieplne (temperatura i przeliczanie skali Celsjusza, Kelwina, Fahrenheita; energia cieplna; związek między temperaturą a średnią energią kinetyczną (ruchu chaotycznego) cząsteczek;
-
Elektryczność (przepływ prądu w obwodach jako ruch elektronów swobodnych albo jonów w przewodnikach; formy energii; źródła energii elektrycznej i odbiorniki)
-
Ruch drgający i fale (prędkości rozchodzenia się fali; rozchodzenie się fali mechanicznej jako proces przekazywania energii bez przenoszenia materii; pojęcia i jednostki: amplitudy, okresu, częstotliwości i długości fali; powstawania i rozchodzenia się fal dźwiękowych w powietrzu; źródła dźwięku; związek między wysokością dźwięku a częstotliwością fali oraz związek między natężeniem dźwięku (głośnością) a energią fali i amplitudą fali)
|
|
|
|
|
|
„Planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć”
(z Rozporządzenia MEN z dnia 29.05.2018 roku w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli)
|
|
|
Zachęcamy do do systematycznego korzystania z narzędzi multimedialnych i informatycznych, zwłaszcza w odniesieniu do obowiązującego od 01.09.2018 nowego systemu oceny pracy nauczycieli szkoły.
Integralną część modułu STRUKTURA I WŁAŚCIWOŚCI MATERII stanowi multimedialna baza wiedzy zawierająca materiały cyfrowe dla uczniów i nauczyciela:
- atrakcyjne symulacje przedstawiające zjawiska,
- multimedialne podręczniki ucznia w przystępny sposób tłumaczące analizowane podczas eksperymentów zjawiska,
- multimedialne karty pracy i obserwacji do eksperymentów,
- ćwiczenia interaktywne,
- multimedialne testy sprawdzające zdobytą wiedzę,
- scenariusze lekcji ze szczegółowo opisanymi eksperymentami i projektami edukacyjnymi, w których nauczyciele znajdą m.in.:
- informacje jak się przygotować; - informacje jak wprowadzić uczniów w zagadnienia; - opis materiałów potrzebnych do sesji (zarówno multimedia, jak i podręczniki oraz materiały z zestawu); - szczegóły dotyczące tego, jak powinien wyglądać przebieg sesji (wraz z podpowiedziami dodatkowych działań dla uczniów z trudnościami); - pracę domową dla uczniów.
Materiał interaktywny zawierający około 100 ekranów multimedialnych świetnie nadaje się zarówno do pracy grupowej na tablicach interaktywnych, jak i indywidualnej na tabletach, smartfonach lub komputerach (systemy Windows, Android, iOS).
- Przykładowe symulacje:
- Podręcznik ucznia (str.1-6): WWW >>>>>>>>>
- Przykładowa interaktywna karta pracy: WWW >>>>>>>>>
- Przykładowa interaktywna karta obserwacji (4-częściowa) dla uczniów: WWW >>>>>>>>>
- Przykładowy temat dyskusji z uczniami: WWW >>>>>>>>>
|
|
|
|
Moduł ENERGIA. TO DZIAŁA ! zawiera pomoce do eksperymentów znajdujące się na liście pomocy wyposażenia pracowni przyrodniczych rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
|
|
|
|
|
l.p. |
nazwa |
ilość |
|
|
|
|
1 |
- przewodnik metodyczny dla nauczyciela w wersji drukowanej i cyfrowej |
1 |
|
|
|
|
2 |
- scenariusze lekcji ze szczegółowo opisanymi eksperymentami i projektami edukacyjnymi |
1 |
|
|
|
|
3 |
- drukowane materiały dla uczniów o zróżnicowanym poziomie |
1 |
|
|
|
|
4 |
- dostęp do materiałów cyfrowych (atrakcyjne symulacje, ćwiczenia, testy, podręczniki multimedialne) dla uczniów i nauczyciela |
licencja szkolna, bezterminowa |
|
|
|
|
5 |
- elektroskop |
1 |
|
|
|
|
6 |
- zestaw przewodników i izolatorów |
1 |
|
|
|
|
7 |
- miernik uniwersalny |
2 |
|
|
|
|
8 |
- pałeczki do elektryzowania |
2 |
|
|
|
|
9 |
- piłeczki pingpongowe |
16 |
|
|
|
|
10 |
- baterie alkaliczne R20 |
36 |
|
|
|
|
11 |
- uchwyt na baterie R20 |
45 |
|
|
|
|
12 |
- brzęczek elektryczny |
5 |
|
|
|
|
13 |
- silniczek elektryczny |
5 |
|
|
|
|
14 |
- mini żarówka 2V 0,06A |
20 |
|
|
|
|
15 |
- oprawka mini żarówki |
30 |
|
|
|
|
16 |
- przewód na rolce (dł. 30m) |
1 |
|
|
|
|
17 |
- cążki do cięcia przewodów i zdejmowania izolacji |
1 |
|
|
|
|
18 |
- termometr zanurzeniowy z podwójną skalą, stopniami Celsjusza i Fahrenheita ( zakres: od -10 do 110 stopni C) |
30 |
|
|
|
|
19 |
- ogniwo słoneczne (10 x7 cm) |
5 |
|
|
|
|
20 |
- pręty drewniane (0,6x30 cm) |
10 |
|
|
|
|
21 |
- szklane kulki |
40 |
|
|
|
|
22 |
- biały karton konstrukcyjny |
50 |
|
|
|
|
23 |
- humus ogrodowy (poj. 1,6 L) |
1 |
|
|
|
|
24 |
- pipety skalowane (poj. 3 ml) |
8 |
|
|
|
|
25 |
- linijka (dł. 30 cm) |
16 |
|
|
|
|
26 |
- cienki, mocny sznurek (dł. 60 m) |
1 |
|
|
|
|
27 |
- kolorowe słomki do napojów |
100 |
|
|
|
|
28 |
- przeźroczyste słomki do napojów |
150 |
|
|
|
|
29 |
- pojemnik (poj. 5,5 L) |
8 |
|
|
|
|
30 |
- rolki taśmy klejącej |
8 |
|
|
|
|
31 |
- łyżeczki plastikowe |
50 |
|
|
|
|
32 |
- pokrywka (poj. 0,4 L) |
10 |
|
|
|
|
33 |
- kubek plastikowy (poj. 250 ml) |
32 |
|
|
|
|
34 |
- kubek styropianowy (poj. 230 ml) |
25 |
|
|
|
|
35 |
- pojemnik plastikowy (poj. 30 ml) |
60 |
|
|
|
|
36 |
- ścienna plansza dydaktyczna "Metoda badawcza" |
1 |
|
|
|
|
37 |
- duża, wytrzymała skrzynia (tworzywo sztuczne, 50x60x30 cm) |
1 |
|
|
|